سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس در آنچه فراگرفته نیک بیندیشد، دانشش را استوار کرده است و آنچه را نفهمیده بفهمد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :7
کل بازدید :94471
تعداد کل یاداشته ها : 80
103/2/21
9:0 ص

 

 

                                     فراوانی جمعیت روستا بر حسب سواد 

جنس 

بیسواد

سواد قرآنی

سیکل

دیپلم

فوق دیپلم

لیسانس

فوق لیسانس

جمع

مرد

94

15

107

106

9

15

11

375

زن

194

20

94

90

6

9

-

413

جمع

288

35

201

196

15

24

3

762


  
  

روستای سراج محله دارای دو مدرسه دخترانه و پسرانه می باشد که هر کدام از این مدارس شامل دو مقطع ابتدایی و راهنمایی هستند که به صورت گردشی می باشند در مقطع ابتدایی 50 دانش آموز دختر و 69 دانش آموز پسر مشغول به تحصیل می باشند هم چنین در مقطع راهنمایی 57 دانش آموز دختر و 48 دانش آموز پسر در حال تحصیل می باشند. مقطع ابتدایی شامل 5 کلاس و مقطع راهنمایی شامل 3 کلاس درس می باشد.

 

  

مقطع راهنمایی

پسرانه

 آیت ا... کاشانی

دخترانه

 شهید دستغیب

اول

17

11

دوم

18

14

سوم

19

22

 

 

 

مقطع ابتدایی

پسرانه امیر کبیر

دخترانه نرجس خاتون

اول

7

9

دوم

16

6

سوم

12

7

چهارم

17

14

پنجم

17

10


  
  

 

1- ابتدایی نرجس خاتون 7 پرسنل (1 نفر بومی و 6 نفر غیر بومی )

2-ابتدایی امیر کبیر 8 پرسنل (6 نفر بومی و 2 نفر غیر بومی )

3-راهنمایی آیت ا... کاشانی 18 پرسنل (13 نفر غیر بومی و 5 نفر بومی)

4-راهنمایی شهید دستغیب 11 پرسنل (7 نفر غیر بومی و 4 نفر بومی)


  
  

هنگامی که شخصی یا گروهی از وطن اصلی خود به طور موقت یا دائم به منطقه دیگری سفر کند با پدیده مهاجرت روبه رو می گردد.همان طور که ذکر شد اولین مهاجرت در این روستا حدود 400 سال پیش بود که 20 خانوار از منطقه سنگ دره هزار جریب و استر آباد گرگان به این روستا مهاجرت کردند اما در سالهای اخیر اکثریت مهاجرتهایی که صورت گرفته به دلیل آموزش و اشتغال می باشد.تعداد مهاجرین روستای سراج محله در سال 1383 طبق آمار خانه بهداشت:

 تعداد کل کوچ کرده در سال 1383=42 نفر

 -تعداد مرد =20 نفر                                  تعداد زن =24 نفر

 تعداد کل وارده در سال 1383 =42 نفر

-تعداد مرد =20 نفر                                          تعداد زن = 22 نفر

 

جنس

مهاجرت به روستاهای دیگر

مهاجرت به شهر

مهاجرت از روستا های دیگر

مهاجرت از شهر

زن

4

20

13

9

مرد

5

15

9

11

جمع

9

35

22

20

مطالعات اقتصادی روستای سراج محله: 

اساساً ساختار اقتصادی هر مجتمع زیستی تابعی از سطح تکامل اجتماعی ساکنین آن بوده و میزان پیچیدگی و یا ساده بودن آن به میزان دانش ،بینش و تجربه مردمی که در آن مجتمع زیستی زندگی می کنند بر می گردد.به بیان دیگر به هر میزان درجه توسعه انسانی (سطح سواد – بهداشت –مسکن – اشتغال و ...) فضاهای جغرافیایی بیشتر باشد ساختار اقتصادی این گونه از جوامع نیز متنوع تر و پیچیده تر شده و از حالت معیشتی خارج می گردد. مراکز روستایی به خاطر وابستگی شدیدی که به زمین و آب دارند از ساختار اقتصادی بسیار ساده ای برخودار بوده و بقا و استمرار آنها در گرو عوامل طبعیی همچون آب،زمین،مرتع،جنگل و ... می باشد.


  
  

شغل اصلی مردم روستا کشاورزی بوده و بسیاری از اهالی به شغلهای اداری در شهرستان بهشهر و شهر های دیگر مشغول به کار می باشند تعدادی از جوانان و اهالی هم در دخانیات تیرتاش مشغول به کار هستند.

روستای سراج محله دارای 120 کارمند -125 کارگر -15 دامدار (بصورت صنعتی) می باشد البته تعداد کل دامداریهای روستا سراج محله 105 واحد می باشد که 15 واحد آن صنعتی و بقیه خانگی می باشد. 60 نفر از اهالی هم دارای شغل آزاد می باشند.

 

انواع و میزان تولیدات عمده روستا در بخشهای عمده فعالیت: 

محصولات کشاورزی روستا شامل : 

مرکبات – گندم – برنج – سویا – پنبه – کلزا – علوفه و سیاه ریشه (هلو – انار ) می باشد .در قسمت کوهپایه ای روستا تمام زمینها دارای  درخت انارمی باشد که جلوه خاصی را به این روستا داده است و انار یکی از میوه های رایج در بین مردم این روستا می باشد.

 باغداری: 

انواع درختان موجود در روستای سراج محله شامل :درخت انار – نارنگی – انجیر – پرتقال و ... می باشد که بیشتر تولیدات باغداری روستا برای مصارف خانگی است و تعداد کمی از محصولات را برای فروش به بازار می فرستندو باغداری نقش عمده ای در امور خانواده ایفا نمی کند.در این روستا بیشتر محصولات کشاورزی کشت می گردد که مانند گندم – جو – برنج – پنبه – توتون- سویا و ..

اما گندم و برنج رابیشتر سطح کشت اراضی را به خود اختصاص داده است. برنج این روستا حدود 565 هکتار زمین روستا که دارای چاه آب می باشد را به خود اختصاص داده است.گندم و جو نیز بیشتر زمینهایی که در مجاورت خلیج گرگان که به زمینهای شوره زار معرف هستند کشت می شوند که حودد 500 هکتار می باشد که در سالهای اخیر این سطح زمین با مشارکت گروهی از مردم این روستا و تهیه آب کشاورزی از طریق حفر چاه به کشت برنج اختصاص داده شده است.کل اراضی این روستا که قابلیت کشت دارند حدود 1025 هکتار می باشد که بقیه اراضی به کشت سبزیجات و گوجه – بادمجان –خیار و ... جهت رفع مایحتاج خود روستائیان اختصاص داده شده است.

 وضعیت دامداری روستا: 

تعداد دامهای موجود در روستا در دامداریهای سنتی و منازل عبارتنداز:

489 راس گاو                 1248 راس گوسفند               202 عدد مرغ

تولیدات دامی شامل کره – دوغ – شیر – ماست – گوشت – و پشم ... می باشد.

البته روستای سراج محله دارای 105 دامداری می باشد که 85 واحد آن بهداشتی و 20 واحد دیگر غیر بهداشتی است.تعداد 55 واحد آن دارای درب جداگانه هستند و 50 واحد دامداری دیگر درب منزل با دامداری یکی می باشد.

 صنایع کار گاهی – مرغداری – زنبورداری: 

روستای سراج محله دارای یک کشتارگاه مرغ که در سال 1386 در این روستا آغاز به کار نمود باعث شد تا جوانان بیکار این روستا تا حدودی از بیکاری خارج و به فعالیت مشغول گردند البته در این کشتارگاه چند نفر از بانوان این روستا نیز به فعالیت پرداخته تا بتوانند در امور اقتصادی خانواده به کمک همسران و فرزندان خود باشند.در این روستا مرغداری بیشتر بصورت سنتی و در خانه ها وجود دارد و مرغداری بصورت پیشرفته و صنعتی وجود ندارد.زنبورداری نیز در این روستا تاکنون رواج پیدا نکرده است.در زمینه قالیبافی بسیار اندک بین بانوان این روستا رواج دارد ولی این کار به صورت حرفه ای نیست و صنایع کارگاهی و قالیبافی در روستا فقط برای پر کردن اوقات فراغت است.

 فعالیت خدماتی روستا:

شاغلین بخش خدمات شامل رانندگان – کارمندان ادارات – مغازه دارها –کارگر کارخانجات- کارگران روزمزد و ... می باشند که میزان در آمد هر یک از گرو ههای شغلی از 120 تا 150 هزار تومان در ماه در نوسان می باشد. موارد خدماتی که در این روستا بصورت دائم مشغول به فعالیت میباشند عبارتند از :نانوایی،خوار بار فروشی،آرایشگاه مردانه،آرایشگاه زنانه،موتور سازی ،آژانس و ...


  
  
<      1   2   3   4   5      >