در مورد آداب و رسوم مرگ در این روستا می توان گفت که پس از فوت شخص در این روستا از طریق بلند گوی مسجد محل مرگ آن شخص را اعلام کرده وهمه اهالی روستا جهت تشیع جنازه و همدردی با خانواده او حاضر می شوند ، در این روستا رسم بر این است که پس از مرگ فردی دوستان و آشنایان متوض طی هفت روز به خانه او رفته و ابراز همدردی می کنند.
در روزهای سوم و هفتم فوت شخص مراسمی را برگزار می کنند و دوستان و آشنایان را برای مراسم ناهار دعوت می کنند در بعضی از خانواده ها در روز پنجم فوت شخص هم مراسمی را بر گزار می کنند هم چنین در روز هفتم بعد از مراسم ناهار بر سر خاک آن مرحوم یا مرحومه رفته و برای شادی او فاتحه خوانده و طلب مغفرت و آمرزش می کنند و بعد از مراسم روضه و نوحه خوانی از میهمانان با خرما،میوه و حلوا پذیرایی می کنند در روز چهلم و سالگرد فوت متوض هم مراسمی را به صورت ناهار یا شام به عمل می آورند.
در این روستا مردان و زنان فامیل متوض تا چهل روز لباس سیاه به تن می پوشند و از انجام زیبائیهای ظاهری خودداری می نمایند البته در بعضی از خانواده ها بستگان نزدیک و درجه یک متوض تا ماهها و یا تا سال فوت آن مرحوم عزادار می مانند.
لالا لالا گل پنبه ته ره داماد کنه عمه
لالا لالا گل چایی ته عاروسی بیارم لوطی
لالا لالا گل ناز ناز ته عاروس کنم بورم شیراز
لالا لالا گل چایی ته عاروس ها کنه دایی
لالا لالا گل لاله پلنگ در کوچه می ناله
لالا لالا گل نازناز خانه ته ره بورم شیراز
خواب دیدن:
گریه در خواب شادی
تخم مرغ و گردو دعوا افتادن با کسی
میوه و طلا و جواهر ازدواج او یا شخصی بیننده
به همراه مرده رفتن اجلش نزدیک است
مرده شخصی را به حمام ببرد و او را بشوید اجلش نزدیک است
پول خورد غم و غصه
سگ و مار دشمن داشتن
مرده به خانه کسی بیاید فامیل به آنها سر خواهد زد
اجاق و تنور روشن خداوند فرزندی به آنها میدهد
در گذشته به دلیل عدم امکانات پزشکی و بهداشتی و در دسترس نبودن دارو و دوری از شهر اهالی از دارو های گیاهی و طب عامیانه استفاده می کردند که البته هنوز هم در میان بعضی از سالمندان و یا در میان بعضی از اهالی استفاده از داروهای گیاهی رواج دارد و اهمیت خود را از دست نداده است.
برای درمان سرما خوردگی از گل گاو زبان –شلخم و غیاب دم کرده استفاده می کنند.
برای درمان سرخک خوردن آب عدس و غذاهای خنک
برای درد معده عرق نعناع
اسهال خوردن تخم شربت یا خوردن ماست و کته
برای فشار خون و کلیه درد گزنه
حجامت کردن برای از بین بردن خون کثیف
زالو برای بیرون کردن خون کثیف از بدن
از عادتهای معمول در روستا شب نشینهای فامیلی بوده که نسبت به گذشته بسیار کم شده است اما در مراسم های ملی و مذهبی و عزداری و شادیها هنوز اهالی این عادت پسندیده را دارند که به کمک یکدیگر می روند افراد میانسال و در میان بعضی از جوانان هنوز احترام به سالمندان و بزرگترها را از یاد نبرده اند و در صحبت کردن و نحوه برخورد بسیار احتیاط می کنند و به آنها احترام می گذراند هم چنین رعایت حجاب در میان بعضی از آنها اهمیت خود را از دست داده است البته بسیاری از زنان و دختران هنوز هم برای این مسئله حجاب اهمیت قائل هستند و آن را رعایت می کنند در روستا هنگام نماز مغرب و عشاء تعدادی از اهالی به مسجد رفته و نماز جماعت را به جا میآورند هم چنین در مراسمهای عزاداری اهل بیت (ع) به مساجد و تکایا می روند و به عزداری و نوحه خوانی می پردازند. در هنگام کاشت و برداشت محصول به یاری یکدیگر می روند با دیدن یکدیگر از احوال هم جویا می شوند اگر فردی بیمار است و اوضاوع مالی مناسب ندارد به دیدار او رفته و در حد توان خود به او کمک می کنند.با آنکه سالها از جنگ تحمیلی گذشته هنوز در این روستا رسم بر این است که در روز اول عید نوروز به خانه شهداء رفته و سال نو را به خانواده آنان تبریک می گویند خانواده ای که عزدار است اقوام و فامیل تا روزها و ماهها او را تنها نمی گذارند و به خانه او رفت و آمد می کنند برای بچه های یتیم ارزش قائل می شوند و در حد توان خود به آنها کمک مالی می کنند و بسیاری مسائل دیگر که مورد ارزش و احترام اهالی روستا می باشد و از گذشته تا به امروز هنوز هم اهمیت خود را از دست نداده است.
روستای سراج محله در دوران مقدس 8 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که به ترتیب تاریخ شهادت عبارتند از :
نام شهید تاریخ شهادت محل شهادت
درویشعلی رمضانی 9/5/62 مهران
ابراهیم نوری 25/3/64 هور
موسی برزگر 7/8/65 اسلام آباد غرب
علی اکبر کاووسی 5/10/ 65 خرمشهر
علیجان قلی پور 21/10/65 شلمچه
محمد نوری 22/10/65 شلمچه
ابراهیم نوری 18/1/66 شلمچه
علیجان رمضانپور 8/5/67 پاسگاه زید
علی محمد نوری مفقود الاثر
روستا سراج محله دارای بیش از 150 رزمنده و جانباز می باشد که از افتخارات روستا و نظام جمهوری اسلامی می باشد.