سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند رابرای دانشش بزرگ بشمار و درگیری با وی را واگذار [امام کاظم علیه السلا]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :22
بازدید دیروز :3
کل بازدید :94601
تعداد کل یاداشته ها : 80
103/2/31
10:8 ع

طبق سنگهای کشف شده در قبرستان روستا حکایت از قدمت 400 ساله این روستا دارد.بدین ترتیب که مردم روستا از محلی به نام سنگ دره واقع در هزار جریب و استر آباد (جزئی از گرگان)به این روستا کوچ کردند اوایل کوچ ،تعداد خانواری که در این روستا اقامت داشتند بیش از 20 خانوار نبود و آنها خانه هایشان را با نی و بعضی ها با گل درست می کرند اما پس از طی زمانی بناهای ساختمان را تغییر دادند و به صورتهای مختلف ساختند.

مردم این روستا ابتدا نام روستا را سراج (زین ساز )گذاشتند چون افرادی وجود داشتند که به آزار و اذیت مردم می پرداختند و دست به کار خلاف می زدند آنرا به این نام نهادند اما پس از چند سال نام روستا به سه دلیل تغییر یافت :

اول اینکه : این روستا دارای دو روحانی بسیار والا مقام وارزشمندی بودند که به ارشاد و راهنمایی مردم این روستا و حتی روستا های اطراف می پرداختند و مردم نیز از آنها پیروی می کردند این دو بزرگوار باعث خوش نامی این روستا در میان روستاهای منطقه گردیدند.

دوم اینکه : این روستا در بالای تپه واقع شده است که الان به نام بالا محله معروف شده است در زمانهای قدیم بالای این تپه چراغی روشن بود،که به همین خاطر نام روستا را سراج محله (به معنی محله چراغ، نور و روشنایی)گذاشتند.

سوم اینکه :حکومت بنا نهاد که مردم دارای شناسنامه باشند و لازم بود که لفظی به کاررود که متاسب باشد به همین دلیل لفظ سراج را که به معنای چراغ و روشنایی است به کار بردند و نام روستای خود را از سراج به سراج محله تغییر دادند و این نام هم چنان باقی است و به عنوان پسوند در آخر اسامی به کار میرود.

 

دلایل سکونت مردم در بالای تپه:

1- ترس از هجوم ترکمنها که مهاجم بوده و امنیت روستا را به می زدند.

2-ترس و نگرانی از آب یا سیلاب رودخانه موجود که در زمانهای گذشته طغیانهای زیادی در طول سال می کرد و خساراتی را به بار میاورد.